طرح پیشنهادی سروش عاملی برای مسابقه طراحی پلاسکوی نو

Porposal of Surush Ameli for New Plasco Design Competition

گزارش خطا
معمار مسئول : سروش عاملی
شرکت معماری : استودیو معماری ژاو
نوع پروژه : داخلی

با توجه به حادثه دلخراش پلاسکو، نحوه برخورد با موضوع برای ما چیزی فراتر از اشاره به حادثه آتش سوزی بود. پاسداشت خون شهدا و یادآوری فداکاری ایشان هرچند بسیار مهم و ارزنده است، اما تلاش ما در این طرح، متوجه نگاه به آینده و ایجاد تعاملات اجتماعی و فضایی دلنشین برای کاربران شد. یادمان در تفکر ما فضایی است دارای الگوی رفتاری ارگانیک که توسط رفتار مخاطب شکل گرفته و هرکس به شیوه خود میتواند به شهدا ادای احترام نماید.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران معماری جمهوری اسلامی تجاری New Plasco Design Competition پلاسکو مسابقه طراحی پلاسکوی نو سروش عاملی استودیو معماری ژاو

گالری

تیم پروژه

تیم طراحی | همکاران پروژه :

هدی قریشی، مهتاب رضاییان، سعید مصوری

اطلاعات کلی

سال : 1397/2018
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : تجاری
آدرس : ایران، تهران

شرح


با استفاده از ساختار راسته بازارهای سنتی تهران و تطبیق آن با ساختار بنایی بلند مرتبه، ارتباط بصری طبقات را توسط وید ها حفظ کرده و برای ایجاد تنوع این ویدها را در طبقات مختلف جابه جا کردیم. با توجه به همین ساختار بازار، نقاط عطف و مکث در طبقات مختلف درنظر گرفته شد که در طبقه ۱۰ و ۱۱ این نقطه عطف بروز بصری در نمای بنا پیدا کرده و یادمان را در خود جای میدهد.
برای ایجاد تراس های دو طبقه و همچنین انعطاف سازه در نمای برج، قوس پیشنهاد شد که علاوه بر عملکرد مناسب سازه، با بناهای بافت و زمینه قرابت شکلی دارد.
با توجه به خواست مسابقه مبنی بر سمبل بودن بنا، با حفظ خلوص فرم و جلوگیری از پیچیدگی های فرمی، سعی شد تا بنا نه تنها به لحاظ مفهومی-عملکردی سمبل بوده (سمبل فعالیت های اجتماعی) بلکه به لحاظ فرم نیز این نقش را بازی کند
.