طرح پیشنهادی هومن فعالی برای مسابقه طراحی پلاسکوی نو

Porposal of Hooman Faali for New Plasco Design Competition

گزارش خطا
معمار مسئول : هومن فعالی
نوع پروژه : داخلی

پلاسکو نو بر مبنای تعریف یک ساختمان جایگزین ساختمان پلاسکو  که سرنوشتی دراماتیک داشت و به‌نوعی نمادی از خاطرات چندین نسل از شهروندان تهرانی و گوشه‌ای از تاریخ شهر تهران را بر دوش می‌کشید. 

برچسب ها
برچسب ها :
تهران معماری جمهوری اسلامی تجاری New Plasco Design Competition پلاسکو مسابقه طراحی پلاسکوی نو هومن فعالی مهندسین مشاور طرح و سازه البرز

گالری

تیم پروژه

ارائه :

سعید اکبری

تیم طراحی | همکاران پروژه :

آرین ابده، سعیده کبیری، محبوبه کردستانی، کایا صیفی، هاتف اردستانی، حمیدرضا شریفی

اطلاعات کلی

سال : 1397/2018
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : تجاری
آدرس : ایران، تهران

شرح

پلاسکو نو بر مبنای تعریف یک ساختمان جایگزین ساختمان پلاسکو که سرنوشتی دراماتیک داشت و به‌نوعی نمادی از خاطرات چندین نسل از شهروندان تهرانی و گوشه‌ای از تاریخ شهر تهران را بر دوش می‌کشید. از سویی بایستی ارتباط با گذشته و خاطره جمعی شهروندان را برقرار کند و از سویی نمادی بر مبنای روزگار جدید باشد و از سویی نمادی بر ازخودگذشتگی و جان باختن آتش‌نشانانی که در حادثه پلاسکو جان باختند. پلاسکو جدید در پی پاسخ گفتن به این خواسته‌ها حریمی از ساختمان پلاسکو را برای خود مفروض می‌کند و در میان این حریم متولد می‌شود. و در انتهای پروسه طراحی پوسته‌ای شفاف با الگوهای هندسی پلاسکو قدیمی را به نشانه این حریم و در راستای برقراری ارتباط با گذشته ساختمان در قسمت ورودی بروز می‌دهد. برنامه فیزیکی تعیین‌شده برای5 طبقه فضای تجاری زیرزمین و نیاز به برقراری جریانی انسانی و شهری در این طبقات ایده نفوذ نور طبیعی از طریق یک وید را مطرح کرد و در ادامه با توجه به ماهیت وید و فضای تهی  ایده ایجاد اتمسفری از فضای یادمانی به‌جای تعریف فضا یا المان‌های یادمانی برای جان‌باختگان پلاسکو را مطرح کرد. در این فضا وید و فضای تهی نمادی از نبود و نیستی شهروندانی است که در حادثه پلاسکو درگذشتند اما این فقدان و نیستی با فضایی سرزنده و شاداب شهری مرتبط می‌شود تا به‌نوعی سبزی وزندگی شهر و نماد و نشانه‌ای از فداکاری و ازجان‌گذشتگی آنان باشد . فرم کلی مکعبی است که در پوسته پلاسکو قدیمی متولد شده و با شکاف هایی در جداره خود امکان ایجاد و تعریف فضاهای مورد نظر برای پلاسکو جدید و ایده‌های مطرح شده را فراهم می‌کند.