ویلای اسپینو

Villa SPINO

گزارش خطا
معمار مسئول : رحیم هاشم‌پور
نوع پروژه : داخلی

این پروژه را طوری طراحی کرده ایم که هم طبیعت به درون راه یابد و هم ساکنان هنگام حضور در تراس، خود را بی هیچ مانعی در دل طبیعت بیابند. ایجاد فضایی خالص ساده و بدون پیچیدگی ایده اصلی طراحی بود، برای برقراری ارتباط بی واسطه با فضای بیرون از شیشه های ساده و بی رنگ در بازشوها استفاده شده. تراس معلقی نیز با فاصله تقریبی ۹ متر از زمین طراحی کرده ایم.

برچسب ها
برچسب ها :
مسکونی ویلایی البرز معماری جمهوری اسلامی رحیم هاشم‌پور ویلا اسپینو Villa SPINO آتشگاه آرشی پارس جایزه معماری خاک

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

نرگس پورفرزانه

نظارت :

آرشی پارس

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

آرشی پارس

سازه (طراحی، اجرا) :

سامان حجازی

عکاس : ندا هاشم‌پور

اطلاعات کلی

سال : 1388/2015
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، ویلایی
مساحت پروژه : 216 مترمربع
آدرس : ایران، البرز، کیلومتر دو جاده روستای آتشگاه

شرح

سایت در کیلومتر دو جاده آتشگاه، روستایی قدیمی و معروف در شمال کرج، واقع شده و زمین پروژه بر تپه ای با شیب ۴۵ درجه قرار دارد. در ضلع جنوبی زمین تپه دیگری قرار گرفته که صعب العبور و کاملا غیرقابل ساخت است. ابعاد زمین ۲۱×۴۵ متر است و از دو طرف شمال و جنوب دسترسی دارد. همسایگی قابل توجهی وجود ندارد. در ضلع شرقی، زمینی طبیعی و خالی از ساخت وساز و در ضلع غربی، ساختمانی با سازه بتنی در دو طبقه روی زیرزمین در حال ساخت است. زمین این منطقه برای خانه های ویلایی به قطعات ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ متری تقسیم شده است.

اسپینو نام رودخانه ای است در روستای آتشگاه، در حال حاضر این رودخانه به دلیل کم آبی، تقریبا فقط هشت ماه از سال آب دارد.

ویلای اسپینو یک خانه اکولوژیک هم هست. تمامی فضاهای پر کننده از پانل استرامیت تشکیل شده اند (پانل استرامیت دیوار پیش ساخته محکمی از ساقه گندم و برنج است که در برابر گرما و آتش سوزی مقاوم است، مانع تبادل انرژی گرمایی و سرمایی با بیرون و انتقال آلودگی های صوتی به درون می شود و با قابلیت نصب سریع در انواع ساختمان ها کاربری دارد که به مصرف بهینه انرژی کمک فراوانی می کند). در فصل زمستان تابش نور خورشید به داخل بنا به گرمایش کمک می کند و بازشوهای اطراف در فصل تابستان راه را برای ورود نسیم ملایم می گشاید.

به دلیل توپوگرافی خاص منطقه و اختلاف سطح با زمین، دسترسی به ویلا از بام میسر است که پس از عبور از یک پل و پله پیچ دار به تراس جلوی ورودی می رسیم.

در این ساختمان هیچ گونه بنایی صورت نگرفته و همه اجزا پس از تولید نصب شده اند.