ویلای مزرعه شهرسب

Shahrasb Villa & Farm

گزارش خطا
معمار مسئول : علی بصیری، احسان محمدی، محسن جعفری
شرکت معماری : گروه معماری حجم سبز
نوع پروژه : داخلی

"شهرسب" در میان مزرعه ای چند هزار هکتاری قرار گرفته است و تا چند کیلومتر آنچه به چشم می خورد دشت است. شهرسب نیز راه همنوایی با بستر را در پیش گرفته است.

برچسب ها
برچسب ها :
اصفهان مسکونی ویلایی معماری جمهوری اسلامی علی بصیری فرشید نصرآبادی ویلای مزرعه شهرسب احسان محمدی محسن جعفری گروه معماری حجم سبز ویلای شهرسب

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

مهدی بصیری

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

یاور صادق کیش

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

ایمان امامی

اطلاعات کلی

سال : 1394/2015
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، ویلایی
مساحت پروژه : 200 مترمربع
آدرس : ایران، اصفهان، شهر زیار، مزرعه مهدی آباد

شرح

رسیدن به اینجا خیلی هم آسان نیست. جاده ها به مهربانی شهر نیستند. مسیر سنگ است و خاک و خاشاک. طلبه می خواهد دیدنش. اما طلبه که شدی، سختی راه را که به جان خریدی، دشمت میزبانت خواهد شد و تورا به میهمانی سکوت و خلوت خواهد برد. "شهرسب" از دل این دشت زراعی متولدشد. فرزندی خلف از جنس خاک، به سادگی دشت، به نجابت اسب هایی که همسایه اش هستند.آجر ها چون دانه های آفتاب گردان هر یک جای خود را پیدا کرده اند و بادگیرش شمایل اسطوره ای خود را به رخ می کشد و راهنمای شما در این دشمت پهناور است. "شهرسب"راه بقای خود را در این دشت یافته است. نه چشم بیگانه ای را حریصانه به سمت خود میکشامد نه نگاہ دوستان را از خود می راند. نه سوز زمستان او را می لرزاند و نه تموز تابستان او را از پایدر می اورد.
آری "شهرسب" فرزند این دشت است.

"شهرسب" در میان مزرعه ای چند هزار هکتاری قرار گرفته است و تا چند کیلومتر آنچه به چشم می خورد دشت است و مزارع کشاورزی و گاهی چرای دام ها بر مراتع که جزو بارزترین ویژگی های بستر است. شهرسب نیز راه همنوایی با بستر را در پیش گرفته است. این همنوایی از فرم اصلی گرفته تا انتخاب مصالح و تکنولوژی ساخت ادامه دارد.
قلب تپنده این دشت زراعی نقطه ای است که استخر آبیاری زمین هایی کشاورزى قرار گرفته است. سوله انبار محصولات و ماشین آلات کشاورزی و اصطبل اسب های اصیل شهرسب اعضای دیگر این مجموعه اند. مهمترین ویژگی ویلا "شهرسب" به عنوان عضو جدید در این مجموعه، همنوا شدن با دیگر عناصر دراین مجموعه بود.

ساختار کلى و هندسه غالب این پروژه پاسخی صریح و بدون پیرایه به نیازهای فرمی، عملکردی و اقلیمی مورد نظر است. کشیدگی عمومی در جهت شرقی- غربی به دلیل مسائل اقلیمی و هندسه کلی سایت، و تقسیم فضا با تیغه های باربردر امتداد شمالی-جنوبی برای تقسیم فضا تصمیم کلی ساختاری این بنا است. تمام عناصرفضای داخلی و خارجی نمودی از صراحت در روش ساخت بوده و از هیچ گونه عنصر اضافه ای با ماهیت تزئینی در این بنا استفاده نشده است.

بادگیر:
بادگیر از نوع دوطرفه با توجه به جهت باد مطلوب (غرب و شرق) در نظر گرفته شد. استفاده از انواع توری بر روی دریچه های بادگیر، نوعی فیلتر آلودگی هوا را تامین کرده است.

1- در روز گرم تابستان با گرم شدن جداره بادگیر، حرکت باینری سبب می شود هوای گرم از طریق بادگیر خارج و هوای مطبوع به داخل فضا کشیده شود.
2- در شب های تابستان با باز کردن دریچه های بادگیر،هوای خنک شبانکاهای وارد فضای داخلی ساختمان می شود.
3- وجود یک حوض در زیر بادگیر و در محل ورودی هوای بادگیر به فضای درونی، هوا را مبطوع می سازد. همچنین با تعبیه اسپری کننده های ابدر جداره داخلی بادگیر، با پاشش اب به رطوبت زایی جریان عبوری از بادگیر و خنک سازی آن کمک می شود.

جرم حرارتی:
استفاده از مصالح بوم آورد با جرم حرارتی بالا در مناطق کویری، برای به تعادل رساندن اختلاف دمای زیاد بین روز و شب در این مناطق استفاده شده است. در فصل زمستان جرم حرارتی در برگیرنده ساختمان (توده خاکی که جداره شمالی ساختمان را کاملدر برگرفته) گرمای روز را گرفته و شب هنگام دمای فضای داخلی را متعادل می سازد.

کشیدگی: طراحی پلان این ساختمان بصورت خطی و باکشیدگی شرقی
۔ غربی انجام شده است تا به استفاده حداکثری از حرارت و نور خورشید کمک کند.
پوشش گیاهی و سایه اندازی: در اطراف بنا سعی شده است بااستفاد
ہ پوشش گیاهی مناسب به رطوبت زایی هوا کمک شود. سایه اندازهای دستی بر روی جداره جنوبی و سقف ساختمان، نظیر حصیر می تواند نور شدید آفتاب در اوقات گرم فصل تابستان کنترل کرده ومانع گرمای محیط داخلی ساختمان گردد.

گرمایش و پیش گرمایش:
جهت گرمایش فضای داخلی سیستم گرمایش از کف برای ساختمان پیش بینی شده است. امامسأله مهم استفاده از سیستمی جهت پیش گرمایش آب سیستم گرمایش از کف و متعادل نگاه داشتن دمای آب جاری در لوله ها در زمان خاموشی بودن سیستم پکیج می باشد. از آب چاه مجاور ساختمان که به دلیل عمق آن همیشه آبی با دمای متعادل در تمام فصول سال داردجهت استفاده در سیستم گرمایش استفاده شد.

توزیع نور یکنواخت:
نحوه استقرار بازشوها در جداره جنوبی و شمالی به شکلی است که توزیع نور خورشید درطول روز بصورت یکنواخت و کامل انجام می کیرد تا هیچگونه نور مصنوعی جهت روشنایی فضای داخلی ساختمان مورد نیاز نباشد.

دیگر پروژه های معمار

دیگر پروژه های شرکت

منابع اینترنتی :

https://www.greenvolumegroup.com/