معماری و باد: طرح پیشنهادی برای ششمین دوره جایزه معماری میرمیران (خاک، باد و معماری)

گزارش خطا
معمار مسئول : اشکان قشقایی، سمانه متقی پیشه، پویا رنجبر، روح الله قادری
شرکت معماری : گروه معماری کانسپت
برچسب ها
برچسب ها :
جایزه معماری میرمیران اشکان قشقایی سمانه متقی پیشه پویا رنجبر مسابقه طراحی مفهومی، خاک، باد و معماری روح الله قادری گروه معماری کانسپت

گالری

شرح

ﻣﻌﻤﺎری و ﺑﺎد

ﻓﺮق اﺳﺖ ﻣﯿﺎن آﻧﮑﻪ واﺑﺴــﺘﮕﯽ ﺷﯽء ﺑﺎ زﻣﯿﻨﻪ اش ﭼﻮن ﻣﺎﻧﻊ ﺷﮑﻞ ﺟﻠﻮه ﮐﻨﺪ ﺑﺎ آﻧﮑﻪ ﭼﻮن ﺗﺼـﺮف و ﺗﻌﺪﯾﻞ در آن ﺟﻠﻮه ﮐﻨﺪ. ﮔﺎه درﺧﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﺎﻧﻌﯽ در ﻣﺠﺎورت آن اﺳﺖ در ﯾﮏ ﺳﻤﺖ رﺷﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. در ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ای ﻃﺒﯿﻌﯽ اﯾﻦ ﻣﺎﻧﻊ ﺟﺰﺋﯽ ﻫﻤﭽﻮن واﮐﻨﺸﯽ ﺑﻪ اوﺿﺎع ﻣﺴﻠﻂ ﻣﻌﻨﺎ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ، و در اﯾﻦ ﻣﺤﺪوده ﺑﺎ ﻧﻈﻢ ﺑﻮﻣﺸﻨﺎﺧﺘﯽ ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﺧﻮد ﺟﻮر ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺣﺘﯽ در اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻧﯿﺰ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ درﺧﺖ ﺑﻪ ﺧﻮدی ﺧﻮد زﺷﺖ ﺑﺎﺷﺪ. ﻋﻠﺖ اﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻣﺤﯿﻂ ﻣﺎﻧﻊ ﺳﺎﺧﺘﺎر دروﻧﯽ درﺧﺖ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﺑﻠﮑﻪ اﯾﻦ اﺳـﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﻤﺎﻧﻌﺖ ﺑﻪ ﺟﺎی آﻧﮑﻪ در ﺳﺎﺧﺘﺎر دروﻧﯽ ﺗﺼﺮف و آن را ﺗﻨﻈﯿﻢ ﮐﻨﺪ، آن را از ﻫﻢ ﮔﺴﯿﺨﺘﻪ اﺳﺖ. اﮔﺮ در ﻣﻘﺎم ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ، ﺑﻪ ﺳﺮوﻫﺎی در ﻣﻌﺮض ﺑﺎد در ﺳـﺎﺣﻞ ﮐﺎﻟﯿﻔﺮﻧﯿﺎ ﻧﮕﺎه ﮐﻨﯿﻢ، در آﻧﺠﺎ ﻧﯿﺰ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻋﺪم ﮐﻤﺎل ﻣﯽ ﺷﻮد، ﻣﮕﺮ اﯾﻨﮑﻪ ﺑﺎد را ﺟﺰﺋﯽ از ﻧﻈﻢ ﺗﻠﻘﯽ ﮐﻨﯿﻢ. در ﻣﻮرد اﺧﯿﺮ، اﻧﺤـﺮاف درﺧﺘﺎن از ﺗﻘﺎرن دروﻧﯽ ﺷﺎن ﺳﺎﺧﺘﺎر آﻧﻬﺎ را ﺑﻪ ﯾﻐﻤﺎ ﻧﻤﯽ ﺑﺮد، ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺎ ﺑﺮداری ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺎ آن اﺷـﺘﺮاﮐﯽ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻧﻮﺳـﺎزی ﮐﻠﯽ ﻣﯽ ﺷـﻮد. ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ، ﻧﻈﻢ ﺷﯽء ﺑﻪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ی ﭘﯿﭽﯿﺪﮔﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮی ارﺗﻘﺎ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ.

(رودوﻟﻒ آرﻧﻬﺎﯾﻢ، 1975)

ﻣﻌﻤﺎری در واﻻﺗﺮﯾﻦ ﺧﻮاﺳﺖ، ﺑﺮای رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﮐﻨﺶ و واﮐﻨﺸﯽ ﭘﺎﯾﺪار ﺑﺎ ﻃﺒﯿﻌﺖ، در ﺣﺮﮐﺖ و ﺗﻼش اﺳﺖ. وﻗﺘﯽ ﺑﺎ ﻣﺸـﺎﻫﺪه و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﺸـﺎﻧﻪ ﻫﺎﯾﯽ در ﻃﺒﯿﻌﺖ، ﻓﺮوﺗﻨﺎﻧﻪ ﮐﻨﺎر آﻧﻬﺎ ﻣﯽ ﻧﺸﯿﻨﺪ، ﻫﻤﺰﯾﺴﺘﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و دوﺑﺎره ﺑﻪ داﻣﺎن آن ﺑﺎز ﻣﯽ ﮔﺮدد. ﺑﺎد در آﻓﺮﯾﻨﺶ ﺑﻦ ﻣﺎﯾﻪ اﯾﻦ اﺛﺮ ﺗﻮاﻧﺴـﺘﻪ ﺷﺮاﯾﻄﯽ را اﯾﺠﺎد ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻃﺮاﺣﯽ ﺑﻪ ﺷﻮق ﮔﻔﺘﮕﻮ ﺑﺎ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻫﺎ ﮐﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از اﻧﺮژی ﺑﺎد، ﺟﻬﺖ ﺑﺎد و ﻫﻨﺪﺳﻪ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎ ﺑﺎد، دﺳﺖ ﺑﻪ ﺧﻠﻖ اﺛﺮ زﻧﺪ و در ﻧﻬﺎﯾﺖ، اﯾﺪه آل ﻣﻘﺼﻮد، رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﻓﻀﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﻘﻒ اش، ﻫﻨﺪﺳﻪ اش، ﺟﻬتش و ﺣﺘﯽ اﻧﺮژی ﺑﻮﺟﻮد آورﻧﺪه اش را ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺑﺎد ﺑﻮﺟﻮد آورده اﺳﺖ. ﻣﺼﺎﻟﺢ، ﻫﻤﮕﻮن ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺣﺎﮐﻢ و ﺑﺎ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﻃﺒﯿﻌﺖ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ.