طرح پیشنهادی ﻣﺎﯾﺴﺎ ﻇﻔﺮ رزاق ﻧﯿﺎ و ﻣﺮﯾﻢ ﻣﺴﮕﺮﯾﺎن برای دهمین دوره جایزه معماری میرمیران (معماری، از زمین تا آسمان)

گزارش خطا

گالری

شرح

در ﻫﯿﺎﻫﻮی زﻧﺪﮔﯽ اﻣﺮوز ﮔﻮﯾﯽ آﺳـﻤﺎن ﺑﻪ ﻓﺮاﻣﻮﺷﯽ ﺳـﭙﺮدهﺷـﺪه اﺳـﺖ، آﺳـﻤﺎﻧﯽ ﮐﻪ زﻣﺎﻧﯽ ﻣﺮﺟﻊ و ﻫﺪف ﻣﻌﻤﺎران ﻗﺪﯾﻢ اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﻮد. ﺟﺎﯾﯽ در ﻧﺰدﯾﮑﯽ ﻣﻌﺒﻮد... ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﻣﻌﻤﺎری ﻗﺪﯾﻢ اﯾﺮاﻧﯽ و ارزشﻫﺎی ﺟﺎری در آن، ﻣﺮﮐﺰﯾﺖ و ﻧﮕﺎه ﻫﻤﯿﺸﮕﯽ ﺑﻪ آﺳﻤﺎن اﻟﮕﻮﯾﯽ ﺛﺎﺑﺖ دﯾﺪهﻣﯽﺷﻮد، ﮔﺎﻫﯽ در ﻧﻤﻮد واﻗﻌﯽ آن و ﮔﺎﻫﯽ در ﮐﺎﻟﺒﺪ ﮔﻨﺒﺪ.

ﻃﺮح ﻣﺎﯾﻪ: دراﯾﻦ ﻃﺮح ﺳﻌﯽ ﺷﺪه آﺳﻤﺎن ﺑﺎ ﻫﻤﺎن اﻫﻤﯿﺖ، ﺣﺎﺿﺮ ﮔﺮدد. ﭼﺮاﮐﻪ اﯾﻦ ﻧﮕﺮش در ﺳﺮزﻧﺪﮔﯽ و زﻧﺪه ﺑﻮدن ﻓﻀﺎﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﮐﻤﮏ ﺧﻮاﻫﺪﮐﺮد. ﺑﺮای اﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر اﻟﮕﻮی ﺳﺎدهﺷﺪه ﮔﻨﺒﺪﺧﺎﻧﻪ ﺑﺎ دو ﺑﺨﺶ در زﻣﯿﻦ و ﮔﻨﺒﺪ ﺑﻌﻨﻮان آﺳـﻤﺎن در ﻧﻈﺮﮔﺮﻓﺘﻪﺷـﺪه اﺳـﺖ. در ﭘﯽ آن ﭘﻼن ﺧﺎﻟﺺ ﻣﺮﺑﻊ ﮐﻪ در ﮔﻨﺒﺪﺧﺎﻧﻪ و ﻧﯿﺰ در ﭼﻬﺎرﻃﺎﻗﯽ ﮐﻪ از ﻓﺮمﻫﺎی اﺻﯿﻞ اﯾﺮاﻧﯽ اﺳﺖ و ﺟﻨﺒﻪ ﺗﻘﺪس داﺷﺘﻪاﻧﺪ، ﺑﻪﮐﺎرﮔﺮﻓﺘﻪﺷـﺪه و ﻣﻬﻤﺘﺮ از آن ﮔﺬر از ﻓﺮم ﻣﺮﺑﻊ ﺑﻪ داﯾﺮه، دروﻧﮕﺮاﯾﯽ و ﻣﺮﮐﺰﯾﺖ ﻓﻀـﺎ ﺗﺎ رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﮔﻨﺒﺪ ﮐﻪ در اﯾﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻋﯿﻨﯽ آن ﯾﻌﻨﯽ ﮔﻨﺒﺪی از ﺟﻨﺲ آﺳﻤﺎن اﺳﺖ. ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن ﻣﺮﮐﺰﯾﺖ ﺑﻨﺎ ﺷﻔﺎف و ﺧﺎﻟﯽ از ﺗﻮده ﮔﺸﺘﻪ ﮐﻪ ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ارﺗﻔﺎع و وﺳﯿﻌﺘﺮ ﺷﺪن ﮔﺸودﮔﯽ، اﻣﮑﺎن دﯾﺪ از ﻫﺮ ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻪ آﺳﻤﺎن ﻓﺮاﻫﻢ و ﭘﯿﻮﻧﺪ ﻣﯿﺎن زﻣﯿﻦ و آﺳﻤﺎن ﻣﻠﻤﻮسﺗﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ.

ﭘﺎﯾﺪاری زﯾﺴﺘﯽ- ﺟﺮﯾﺎن زﻧﺪﮔﯽ...

1- اﺧﺘﺼﺎص درﺻﺪی از ﻃﺒﻘﺎت ﺑﺮای ﻓﻀﺎﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ

2- اﺗﺼﺎل ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ و ﻓﻌﺎل در ﻗﺎﻟﺐ ﺣﻠﻘﻪی ﭘﯿﺮاﻣﻮﻧﯽ

3- ﻣﮑﺎنﯾﺎﺑﯽ ﻓﻀﺎﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﯽ در دو اﻧﺘﻬﺎی ﻣﺤﻮر ﻋﻤﻮدی ﺑﻨﺎ

4- ﺑﺮای ﺟﺎری ﺳﺎﺧﺘﻦ زﻧﺪﮔﯽ در ﻃﺮح ﻣﻮﺟﻮد، ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﺷﺪه ﻣﺴﯿﺮﻫﺎی ﺣﺮﮐﺘﯽ و ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺟﻤﻌﯽ در ﻣﻌﺮض دﯾﺪ ﻗﺮارﮔﯿﺮﻧﺪ ﺗﺎ ﻣﺸﻮﻗﯽ ﺑﺮای ﺣﻀﻮر اﻓﺮاد ﺑﺎﺷﻨﺪ. از ﺟﻤﻠﻪ:

ﻗﺮارﮔﯿﺮی ﻣﺴﯿﺮ ﺣﺮﮐﺘﯽ و ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﯿﺎن ﻃﺒﻘﺎت، در ﻻﯾﻪ ﺑﯿﺮوﻧﯽ

ارﺗﺒﺎط ﺑﺼﺮی در ﮔﺸﻮدﮔﯽ داﺧﻠﯽ

ﺷﻔﺎﻓﯿﺖ ﻣﺼﺎﻟﺢ و ﺗﻐﯿﯿﺮ ارﺗﻔﺎع در ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺟﻤﻌﯽ

ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺐ:

1- ﺑﺎ اﻟﻬﺎم از ﭼﯿﺪﻣﺎن ﻣﺤﻠﻪﻫﺎی ﻗﺪﯾﻤﯽ اﯾﺮاﻧﯽ، در ﺑﻨﺎ ﮔﺮهﻫﺎﯾﯽ در ﻧﻈﺮﮔﺮﻓﺘﻪﺷﺪ ﮐﻪ ﻧﻘﻄﻪ ﻋﻄﻔﯽ ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﮔﺮه اﺻﻠﯽ ﯾﺎ ﻫﻤﺎن ﻣﺮﮐﺰ ﻣﺤﻠﻪ در ﭘﺎی ﺑﻨﺎ، ﺑﻪ ﮐﺎرﺑﺮی ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ- ﺗﺠﺎری و ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ و ﺑه صورت ﺧﺼﻮﺻﯽﺗﺮ در ﺑﺎﻻی ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﮐﺎرﺑﺮی ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ اﺧﺘﺼﺎص داده شده است.

2-  ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ورود ﺑﻪ ﺑﻨﺎ:

اﻓﺮاد ﺑﺎ ﻋﺒﻮر از ﻧﻮار ﺳﺒﺰﭘﯿﺮاﻣﻮﻧﯽ- اوﻟﯿﻦ ﻓﯿﻠﺘﺮ ورودی-  ﻓﺎرغ از ﻫﯿﺎﻫﻮ و ﺷﻠﻮﻏﯽ ﺷﻬﺮ ﺑﻪ ﻓﻀـﺎی اﻣﻦ ﻋﻤﻮﻣﯽ در ﻣﺤﻮﻃﻪ ﭘﺎی ﺑﻨﺎ و ﭘﺲ از آن ﺑﻪ ﻓﻀﺎی ﺗﺠﺎری ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﯽرﺳﻨﺪ. در اداﻣﻪ ﻓﻀـﺎی ﻧﯿﻤﻪ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﻨﺎ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻻﺑﯽ، ﭘﺬﯾﺮش، ﻣﺴﯿﺮﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﺑﺎ ﻃﺒﻘﺎت و ... ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪاﺳﺖ. ﺧﺎرج از ﻧﻮار ﺳﺒﺰ ﭘﯿﺮاﻣﻮﻧﯽ، ﻣﺴﯿﺮ ﺳﻮار ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓﻫﺎی ﺗﻌﺒﯿﻪ ﺷﺪه در زﯾﺮزﻣﯿﻦ، و اﻓﺮاد ﭘﯿﺎده ﺑﻪ ﻓﻀـﺎی ﻣﯿﺎﻧﯽ ﻫﺪاﯾﺖ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﺣﻠﻘﻪای در ﻧﺰدﯾﮑﯽ ﺑﻨﺎ در ﺑﺎم ﻓﻀـﺎﻫﺎی ﺗﺠﺎری، ﺑﻪ ﻣﺴـﯿﺮ ﭘﯿﺎده و ﺟﺎﯾﯽ ﺑﺮای ﺣﺮﮐﺖ اﻣﻦ اﻓﺮاد، ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽﺷﺪه اﺳﺖ. و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺮاﺗﺐ در ﻓﻀﺎی ﺑﺴﺘﻪ، ﺑﺎز و ﻧﯿﻤﻪ ﺑﺎز ﮐﻪ در ﻣﺴﯿﺮ ورود ﺑﻪ آن دﻗﺖ شده است.

ﭘﺎﯾﺪاری ﺳﺎزه ای:

ﻓﺮم آﯾﺮودﯾﻨﺎﻣﯿﮏ

ﺳﺒﮏ ﺷﺪن و ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻧﯿﺮو ﺑﯿﻦ دوﭘﻮﺳﺘﻪ و ﭘﺎﯾﺪاری ﺑﻬﺘﺮ در ﺑﺮاﺑﺮ زﻟﺰﻟﻪ

ﺳﺎزه ﻣﺘﻘﺎرن(ﺟﻔﺖ) ،ﻧﻤﺎ و ﭼﯿﺪﻣﺎن داﺧﻠﯽ ﻧﺎﻣﺘﻘﺎرن(ﭘﺪﺟﻔﺖ)

ﺳﺎزه اﺻﻠﯽ ﺑﺮج،دو ﭘﻮﺳﺘﻪ در ﺧﺎرج و داﺧﻞ ﻫﺴــﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﺪف ﺷﻔﺎﻓﯿﺖ و دروﻧﮕﺮاﯾﯽ ﻓﻀـــﺎﻫﺎ را ﻣﺤﻘﻖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.

ﭘﺎﯾﺪاری اﻧﺮژی:

ﺟﺎﻧﻤﺎﯾﯽ ﻻﯾﻪ ﻫﺎی ﺳﺒﺰدر ﻣﯿﺎن ﻃﺒﻘﺎت

ﺑﺮج ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﻪ ﺑﺎدﮔﯿﺮ :اﺳﺘﻔﺎده از ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﺎدﮔﯿﺮ در ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﻨﺎ ﺑﺎ ﺑﺎد

ﻧﻮرﮔﯿﺮی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﻤﺎم ﻃﺒﻘﺎت  از وﯾﺪ داﺧﻠﯽ و ﭘﻮﺳﺘﻪ ﺧﺎرﺟﯽ ﺷﻔﺎف

ﺗﺎﻣﯿﻦ آﺳﺎﯾﺶ ﺣﺮارﺗﯽ دو ﭘﻮﺳﺘﻪ ﺷﺪن ﻧﻤﺎی ﺧﺎرﺟﯽ ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد اﻧﺮژی

ﺗﺎﻣﯿﻦ آﺳﺎﯾﺶ دﯾﺪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﯿﺸـﻪ ﻫﺎی ﻓﻮﺗﻮﮐﺮوم در ﺑﺮاﺑﺮ ﻧﻮر ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ و اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﯿﺸـﻪ ﻫﺎی ﺑﺪون رﻓﻠﮑﺖ در ﮔﺸﻮدﮔﯽ داﺧﻠﯽ

ﺗﺎﻣﯿﻦ آﺳﺎﯾﺶ ﻟﺮزﺷﯽ در ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﺎ ﮐﻨﺘﺮل ارﺗﻌﺎش ﺗﻮﺳﻂ دو ﭘﻮﺳﺘﻪ