خانه فرهنگ رایزن

Rayzan House of Culture

گزارش خطا
معمار مسئول : مانلی افشنگ، مهفام کوشش
نوع پروژه : داخلی

در این پروژه، پاتوقی ساختیم که کمی آهسته و آرام، در کنار صدای آب روان و صدای چکاچک برگها، به گفتگو بنشینیم و هیاهو را به انتظار بگذرانیم.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران فرهنگی معماری جمهوری اسلامی خانه فرهنگ رایزن مانلی افشنگ مهفام کوشش گروه معماری و شهرسازی سروستان جایزه معماری داخلی ایران دهمین جایزه معماری داخلی ایران

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

بجنوردی

نظارت :

گروه معماری و شهرسازی سروستان

سازه (طراحی، اجرا) :

کاظمی نیا

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

 علی چهاردولی

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

ذاکری

ارائه :

میترا تفضلی، فرزانه خلیلی، شیدا بنی هاشمی

اطلاعات کلی

سال : 1395-1396
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : فرهنگی
مساحت پروژه : 1000 مترمربع
آدرس : ایران، تهران ، نیاوران، پایین تر از سه راه یاسر

شرح

موضوع پروژه: طراحی و اجرای معماری، معماری داخلی، استحکام بخشی و محوطه سازی بنای قدیمی با قدمت ۸۰ سال در زمینی به وسعت ۷۰۰ متر مربع با متراژ کل طراحی و اجرا ۱۰۰۰ مترمربع. در هیاهوی زمانه ما ، فضا های مدرن بسیاری شکل میگیرند که تکنولوژی برتر قرن حاضر را به نمایش میگذارند و بسیار شگفت انگیزند اما، در این پروژه، پاتوقی ساختیم که کمی آهسته و آرام، در کنار صدای آب روان و صدای چکاچک برگها، به گفتگو بنشینیم و هیاهو را به انتظار بگذرانیم.

خواسته های متعدد کارفرما برای دستیابی به برنامه های در خواستی ، زمان محدود برای طراحی و اجرا، فصل سرما در پیش رو و بودجه مشخص از سوی کارفرما ما را به چالشی کشاند که برنامه ریزی، خلاقیت، تجهیز و شروع کار به یکباره در هم آمیخت. موضوع جذاب شد ، دستیابی به تلفیق فضای فرهنگی با رویکرد ایجاد فضای سبز و دلباز، در کنار ارائه محصولات هنری و موسیقی ، ایجاد فضای خودمانی با مقیاس دوست داشتنی ، استفاده از مصالح ساده و آشنا در کنار طراحی سیستم های تاسیساتی نوین و سازه مورد نیاز، فرآیند چند سویه ای بود که در تمام مراحل پروژه، با بازنگری های همزمان، در زمان کوتاهی میسر گردید.

سازمان فضایی مورد نظر ما در طرح، بر اساس سلسله مراتب فضایی عملکردی و توجه به هویت بخشی هر گوشه از بنا شکل گرفت. در قدم اول ورودی به مثابه کوچه فرعی با طراحی کفسازی خاص، سقف نیمه بسته، ایجاد ورودی زاویه دار به کافه گلخانه، محل مکث و تجمع در پرده اول ورود مهمانان در تلفیق با فضای سبز در کنار آب نما و شفافیت جداره الحاقی کتابفروشی، انگیزه ای برای ادامه مسیر تا حیاط مکث دوم (میدانچه) شکل گرفته است. حیاط دوم مکانی جهت گفتگو، مکث، برپایی برنامه های خاص و انتخاب مسیر طراحی شد، و از وجودتک درخت افرای قدیمی در مرکزیت این حیاط، برای ایجاد نقطه گرهی خاص استفاده شد. دسترسی به مجموعه از این حیاط مربع به سمت سرسرای ورودی و گالری چند منظوره به طور مجزا طراحی گردید که سیرکولاسیون گردش داخلی مجموعه را به خوبی میسر می کند.

انتخاب مکان پلکان، ابعاد فضای مقابل ورودی فضای صنایع دستی و راهروی رسیدن به رستوران بام، با ایده حرکت و مکث آزادانه و بوجود آمدن محور های دید جذاب در طرح پیش بینی شد و سقف ها و جداره ها بر این اساس تنظیم گردید. جداره های باز و بسته و پرسپکتیو های دید آزاد در فضای نیمه باز بام، با توجه به چشم اندار فضاهای سبز حیاط ها و خیابان نیاوران برنامه ریزی شد تا فضای دلچسبی برای همه فصول بوجود آید.

رویکردهای انتخاب شده از سوی مشاور:
- توجه به تحمل ساختمان قدیمی در بارگذاری جدید( استحکام بخشی بنای قدیمی)
- تلفیق برنامه فیزیکی با الگو معماری بنای اولیه
- سیرکولاسیون تفکیک شده در بخش خدماتی و عمومی پروژه
- اجرای تاسیسات الکتریکال بصورت کف خواب و مکانیکال بصورت نمایان و پرهیز از تخریب دیوارها
- اهمیت نقاط مکث و محور های حرکتی و بصری موردنیاز برای ایجاد جذابیت گردش در فضا
- استفاده از مصالح آشنا و موجود در منطقه
- استفاده از الگوی حجمی سقف های شیروانی برای پدیده آمدن سقف جدید گلخانه در ترکیب با درختان موجود
- طراحی مبلمان قابل حمل با الگو تغییر پذیر با توجه به اجاره ای بودن ملک
- حفظ گنجه ها و اجاق دیواری های قدیمی در پشت پنل های جدید
- استفاده دکوراتیو از دیوارهای آجری اولیه
- حفظ تزیینات خانه قدیمی (گچبری ، شیشه های رنگی ، درهای قدیمی)

مدیر اجرایی: امانلی افشنگ

سرپرست کارگاه: محمدرضا کرملو


دیگر پروژه های معمار

دیگر پروژه های شرکت

منابع اینترنتی :

http://sarvestanarch87.com