بازسازی ساختمان مسکونی شماره 2 دربند

Building No2, Darband Residental

گزارش خطا
شرکت معماری : استودیو معماری کات
نوع پروژه : داخلی

ساختمانی مسکونی در دو واحد مجزا و یک زیرزمین بوده و خواست کارفرما تبدیل این ساختمان به یک واحد مسکونی برای استفاده شخصی بود.

برچسب ها
برچسب ها :
مسکونی معماری جمهوری اسلامی مهدی کامبوزیا هلنا قنبری استودیو معماری کات بازسازی ساختمان مسکونی شماره 2 دربند ساختمان مسکونی شماره 2 دربند جایزه معماری داخلی ایران نهمین جایزه معماری داخلی ایران

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

آرین زورچنگ

عکاس : ناصر سجادی

اطلاعات کلی

دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی
مساحت پروژه : 415 مترمربع
آدرس : ایران، تهران ، دربند

شرح

ساختمانی مسکونی در دو واحد مجزا و یک زیرزمین بوده و خواست کارفرما تبدیل این ساختمان به یک واحد مسکونی برای استفاده شخصی بود.

 وضعیت ساختمان از نظر سازه ای بسیار ناپایدار بوده، به گونه ای که ستون ها با متریال های مختلف با مقاومت های نا همسان و سقف به صورت طاق ضربی اجرا شده بود و تیرهای اصلی روی دیوارهای اطراف بدون هیچ زیرسری قرار گرفته بودند. در قدم اول شروع به مقاوم سازی سازه کردیم تا بتوانیم طراحی را آغاز کنیم. 

مهمترین مسئله ما در این پروژه از بین بردن دیدهای مزاحم از بیرون و در عین حال ایجاد فضایی با نور مطلوب و کیفیت فضایی مناسب بود. طبقه همکف در ضلع شمالی در مجاورت کوچه گشایش هایی همتراز با ارتفاع عابران داشته و بنا به صلاحدید ما و خواست کارفرما در بسته بودن پروژه از خارج ساختمان این پنجره ها را در ضلع شمالی کور کردیم و ضلع جنوبی رو به حیاط را شفاف کرده و با ایجاد نورگیر سقفی در بام و قراردادن وید در محدوده پله ها در طبقات و جابجایی پله ها به گونه ای که روی هم سایه اندازی نکنند و باعث بزرگتر شدن وید شوند، جنگلی از پله ها با نور سقفی ایجاد کردیم و بدین ترتیب نور کافی در طبقات تأمین شد و در ساعات مختلف روز با رقص سایه روشن ها، فضایی مطلوب را ایجاد کردیم.


منابع اینترنتی :

http://www.caatstudio.com