طراحی داخلی پروژه مهرخانه در اوکراین

House of the Sun

گزارش خطا

با توجه به محدودیت بودجه در طراحی داخلی مهرخانه، سعی در خلق فضایی مینیمال و ارزان ولی با حس فضایی هنری و ایرانی برگرفته از نشانه های مربوط به خورشید و میتراییسم بوده است. 

برچسب ها
برچسب ها :
مسکونی معماری جمهوری اسلامی سولماز فولادی طراحی داخلی پروژه مهرخانه در اوکراین مهرخانه سینا کیوانی نیما کیوانی اوکراین کی‌یف

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

پریماورا استودیو

ارائه :

سینا کیوانی

عکاس : سرگی ساوچنکو
تیم طراحی | همکاران پروژه :

لادن مستوفی، کنستانتین دوبتسف

اطلاعات کلی

سال : 1394/2016
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی
مساحت پروژه : 101 مترمربع
آدرس : اوکراین ، کی‌یف

شرح

ما 2 نکته را در کانسپت پروژه در نظر گرفتیم. یکی علاقه کارفرما به فرهنگ و تمدن باستانی ایران و میتراییسم و خورشید با توجه به ملیت ایرانیشان و دیگری آرتیست بودن ایشان.

با توجه به محدودیت بودجه در طراحی داخلی مهرخانه، ما سعی در خلق فضایی مینیمال و ارزان ولی با حس فضایی هنری و ایرانی برگرفته از نشانه های مربوط به خورشید و میتراییسم داشتیم. در این راستا سبک معماری لافت برای طراحی انتخاب شد و با استفاده از بتن اکسپوز و میلگرد و آهن اکسید شده ما به طراحی فضا پرداختیم.

در طراحی داخلی مهرخانه سعی شد با استفاده از متریال هایی همچون آجر و چوب و استفاده از نور به فضا، حس مطلوب و گرمای لازم برای اتمسفر فضای مسکونی بخشیده شود. در کلیت طراحی فضا خلوص حجمی و تناسبات هندسی به شکل ساده به کار رفت.

یکی از اساسی ترین آیتم های طراحی، پله موجود در فضای حال و نشیمن است که می توان از آن به عنوان یک المان فلسفی در طراحی داخلی مهر خانه نام برد. که با الهام از فضای مهرابه ها و زیگورات ها طراحی شده، که نشانه ای از کمال و صعود به مرتبه بالاتر و نزدیکتر شدن به خورشید است و خورشید سمبل نور و نور سمبل آگاهی است و با هر پله که بالاتر می روید به خورشید و در نتیجه به روشنی و آگاهی نزدیکتر می شوید و هنرمند برای خلق اثر خود نیاز به آگاهی و خلاقیت دارد و این تنها با پیشرفت اندیشه ممکن است.  جهت قرار گیری و صعود پله هم به سمت شرق و طلوع خورشید است.

در طراحی لوستر ها و چراغ های روشنایی هم از کانسپت خورشید استفاده شد و از فرم مثلثی نشات گرفته از شکل هندسی خورشید محاط به 12 ضلعی منتظم در معماری سنتی ایران استفاده شد. در بخشی از سقف همان فرم های مثلثی و هرمی مورد اشاره بگونه ای استفاده شده که به مانند امتداد تششع نور است که از سقف عبور کرده و به داخل تابیده و نشانه ای از این است که هیچ مانعی حتی دیوار بتنی هم نمی تواند جلوی آگاهی و اندیشه را بگیرد.

در دیزاین فضا از قدیمی ترین طرح حجاری سنگی خورشید کشف شده بصورت تابلوی نورانی استفاده شده است. در طراحی مبلمان منزل بتن و میلگرد همسو با کانسپت طراحی بکار رفته است. و این در تمام صندلی ها و میز و سایر مبلمان دیده می شود.

در فضای آشپزخانه نیز همان کانسپت بتن حتی در طراحی کابینت دیده می شود ولی در کنار آن با استفاده از کاشی شیشه ای فیروزه ای با الهام از معماری سنتی ایران، حس مکان سنتی ایرانی داده شده است.

با توجه به نقش گیاه در معماری سنتی ایران در بخش های مختلف  طراحی داخلی مهرخانه نیز گیاه حضور دارد. حتی بصورت آویز از سقف مقابل آشپزخانه.در فضای روبروی آشپزخانه در کنار پنجره یک گوشه دنج با متریال چوب و گیاه طراحی شد که منظر زیبایی در هنگام غروب خورشید دارد.

یک اتاق از خانه نیز به فضای کار و جلسات هنرمند اختصاص یافت که بسیار ساده طراحی شد و حتی در طراحی آباژور موجود در آن هم از بتن به ساده ترین شکل ولی با پترن استفاده شد.

در  طراحی داخلی مهرخانه فضای اتاق خواب هم با متریال های ارزان بتن و میلگرد و چوب بازیافتی طراحی و اجرا شده است. ولی در عین حال حس فضایی مطلوب و آرامش بخش مورد نیاز فضای اتاق خواب کاملا در طراحی و رنگ ها لحاظ شده است.

دیگر پروژه های معمار

دیگر پروژه های شرکت