ساختمان آموزشی-کارگاهی موسسه آموزش عالی پیام گلپایگان

Educational and Workshop Building: Payam Advanced Educational Institution

گزارش خطا

گالری

اطلاعات کلی

سال : 1390-1392/2012-2014
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : آموزشی، دانشگاه
مساحت پروژه : 1600 مترمربع
آدرس : ایران، اصفهان، گلپایگان ، کیلومتر 2 جاده خمین گلپایگان

شرح

این بنا در یک سایت ۲۰۰۰۰ متر مربعی و به دلیل کمبود فضاهای آموزشی و کارگاهی، احداث گردید.ساختمان اولیه در منتهی الیه شمال شرقی وبنای جدید در نقطه مقابل آن بنا در ضلع جنوب غربی مکان یابی گردید تا امکان ساخت و سازها در آینده نیز به راحتی امکانپذیر باشد.

جهت گیری هردو بنا همسو انتخاب گردید با این تفاوت که در تقابل با جهت گیری به سمت شرق بنای شمالی ،حجم این بنا با یک دیوار مایل به سوی غرب در توازن با حجم شمالی طراحی شد.ایجاد مکعب هایی به رنگ فیروزه ای نیز پاسخی است به طراحی بنای موجود شمالی با این تفاوت که این مکعب ها با بالا و پایین رفتن و پیش و پس رفتن و پر خالی شدن حالتی پویا تر به حجم بنا بخشیده اند.

بر اساس اقلیم منطقه و وزش بادهای شدید ایده استفاده از بام بنا به عنوان محل اتصال توربین های بادی شکل گرفت و بعد از جلسات بسیار و موافقت ریاست موسسه پروفیل شدت وزش بادهای منطقه بر اساس باد سنج نصب شده بر بام بنای موجود شمالی طی شش ماه گرفته و سفارش خرید یک توربین بادی مناسب از پنج توربین موجود به همراه تجهیزات مورد نیاز داده شد که می بایست در ترکیب با پنل های خورشیدی درآینده این بنا را به یک بنای با مصرف انرژی صفر تبدیل نماید.

نحوه شکل گیری حجم و جدا شدن تدریجی و چرخش بخشی ازبنا نیز پاسخی است به همان بادهای شدید شمال غربی-جنوب شرقی سایت و جلوگیری از تبدیل شدن کریدورمیانی حجم به تونل باد.

کریدور میانی نیز در انتداد پیاده راه شمالی-جنوبی از میان حجم گذشته و با این شیوه ارتباط شمالی –جنوبی سایت قطع نشده ومسیر پیاده طبق نقشه های طرح جامع سایت برقرار می ماند.در نمای شمالی بنا نیز بخش چرخانده شده که بخش اصلی ارتباط عمودی طبقات در قالب رمپ و پله در آن قرار دارد، تدریجا شفاف شده وبه یک سازه نمایان با شیبی درست مانند شیب دیواره ضلع غربی حجم بنا و در تقابل با آن ختم می شود.

حجم کل بنا از ایده امتداد یافتن یک حرکت نواری شکل که از یک سوی حجم آغاز می شود ودور بنا چرخیده و طبقه به طبقه پنجره ها را دور زده و در سراسر حجم امتداد می یابد و در نهایت در بالاترین نقطه نمای شمالی و در همان بخش چرخیده در مقابل باد با ایجاد یک خط آسمان متنوع خاتمه می یابد؛تشکیل شده است.

شیشه های رنگی مات و شفاف مورد استفاده در بنا در عین اشاره به فراموشی استفاده از اینگونه شیشه ها در معماری پیشینیان ما،در بعضی نقاط با پوشانیدن امتداد ستونها و در نقاطی دیگر با ایجاد تنوع در دید منظر های سراسری بنا به کمک طراح آمدند.

ایده طیف رنگی از تیره به روشن بنا نیزبا هدف محو شدن تدریجی بنا در آسمان و ایجاد دیدی عمودی در کنار کشیدگی افقی بنا و امتداد عمودی مکعب های فیروزه ای در طراحی بنا قرار گرفت.

راه پله فرعی جنوبی و انبار کارگاه ها یکی به دلیل تابش شدید آفتاب ودیگری دلایل حفاظتی و با الهام از کبوتر خانه های موجود در منطقه با بهره بردن ازبازی نور و سایه ایجاد شده توسط شیشه های موج دار به صورت مجوف طراحی شدند.

در طراحی داخلی هر طبقه در جهت تمایز یافتن در عین هماهنگی هر بخش؛ رنگ ها وجزییات و نورپردازی متفاوتی به کارگرفته شد. به عنوان مثال درطبقه همکف که به کارگاههای برق و الکترونیک اختصاص یافته از رنگ استاندارد برق ،زرد کاترپیلار به همراه روشنایی های دارای یکنواخت کننده نور مربع شکل به همراه درهایی با شیشه های بازدید مربع شکل بهره برده شد و در طبقه بعدی از رنگ سبز روشن در همانگی با شیشه های رنگی مورد استفاده به همراه امتداد طولی نقاط نوری به همراه درهایی با پنجره بازدید عمودی بهره گرفته شد.در طبقه آخر نیزاز رنگ فیروزه ای هاهنگ با آخرین رنگ مورد استفاده به همراه جزییات متفاوت درها بهره گرفته شد.در شکل دهی دیوارها و سقف سالن چند منظوره طبقه آخر نیز ایده پلکانی مایل در جهت کاهش بازتاب صوت و رنگ آمیزی طیف طوسی نیز در حهت هماهنگی با حجم بنا و کاهش نورتاثیرگذار بودند.

در انتها می بایست به چالش دایمی طراحان و مدیریت با تنگناهای مالی و بودجه بسیار محدود ساخت وتلاش هردو در حفظ معماری بنا در عین حفظ سقف بودجه طرح،آن هم با شداید تورمی موجود در زمان ساخت اشاره نماییم.

دیگر پروژه های معمار

منابع اینترنتی :

http://kaazarchitects.com