دفتر یک بازرگان

An Office For a Businessman

گزارش خطا
معمار مسئول : سپهر سید کلال، نیما میرزا محمدی
نوع پروژه : داخلی

ما تصمیم گرفتیم بنایی طراحی کنیم که با ساختمان‌های اطراف آن کاملا متفاوت باشد؛ رویکرد ما به این صورت بود که طرح دفتر مورد نظر با بستر آن در تضاد باشد.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران معماری جمهوری اسلامی تجاری دفتر دفتر یک بازرگان سپهر سید کلال نیما میرزا محمدی جایزه معماری داخلی ایران هفتمین جایزه معماری داخلی ایران

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

اشکان قاسمی

تیم طراحی | همکاران پروژه :

پژمان طیبی، وحید مقیمی

اطلاعات کلی

سال : 1393
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : تجاری
مساحت پروژه : 30 مترمربع
آدرس : ایران، تهران

شرح

در طرح نوسازی این بنا و منشا الهامات ما در طراحی این پروژه دو نکته حائز اهمیت وجود داشت که ما را در این مسیر سوق داد. نکته اول وجود یک سوراخ در نقطه‌ی مرکزی سقف بود. نکته دوم تقاضای کارفرما در راستای ایجاد چهار بخش مجزا بود که می بایست در کنار هم قرار می گرفتند: ورودی، بخش نمایشگاهی که محلی برای نشان دادن نمونه‌ی محصولات باشد، بخش مدیریت و بخش حسابداری.
ما این سوراخ را به عنوان المان مرکزی این دفتر در نظر گرفتیم و سپس به واسطه المان‌های نورپردازی آن را بر روی سقف جدید امتداد دادیم. با استفاده از دیوار شیشه‌ای فضای عمومی و خصوصی را از هم جدا کرده و با این کار حریم خصوصی کافی برای بخش حسابداری فراهم کردیم.
در طراحی داخلی، از رنگ‌های سیاه و سفید به عنوان رنگ‌های اصلی بهره گرفتیم تا نمونه پارچه‌ها به درستی خود را نشان دهند. این ترکیب رنگ موجب می شود که رنگ فضای دفتر در ساعات مختلف روز هیچ گونه تداخلی با پارچه‌های رنگارنگ نداشته باشد.
به دلیل اینکه بخش حسابداری به فضای بیشتری نیاز دارد، ما نیز پیشخوان و کابینت‌های زیادی در کنار این بخش قرار دادیم و رنگ آن را سفید انتخاب کردیم تا فضای حسابداری آشفته و نامرتب جلوه نکند. برای بخش مدیریت از رنگ سیاه استفاده کردیم و رنگ آن را در تضاد با بخش حسابداری قرار دادیم تا فضای فیزیکی بین این دو بخش به راحتی از هم قابل تشخیص باشد.

دستیار ساخت و ساز: امین امیدبخش

ترسیم نقشه و جزئیات: پژمان طیبی