ویلا باغ گل

گزارش خطا
معمار مسئول : اميرحسين تبريزی
مدیر پروژه :

حامد دارایی

نوع پروژه : داخلی

طراحی اولیه ویلا بر پایه این باور شکل می گیرد که خانه بخش کوچکی از دنیای بزرگ ماست و از سوی دیگر سکونت بیانگر برقراری پیوندی پر معنا بین انسان و محیط مفروض می باشد.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران مسکونی ویلایی معماری جمهوری اسلامی اميرحسين تبريزی ویلا باغ گل جایزه معماری داخلی ایران هفتمین جایزه معماری داخلی ایران ویلای باغ گل

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

دهقانپور، ارجمند

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

حامد دارایی، نیما قباچی

شرکت تندیس آرا

سازه (طراحی، اجرا) :

رضا صائبی

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

آرش مجابی

ارائه :

راهله شجاع، ساره عظیمی

اطلاعات کلی

سال : 1390-1392
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، ویلایی
مساحت پروژه : 2000 مترمربع
آدرس : ایران، تهران ، لواسان، بلوار امام خمینی، خیابان پیام، خیابان باغ گل، کوچه یاس زرد،  پلاک 1

شرح

این پروژه متعلق به یک زوج میان سال است که تمایل به گذراندن آخرهفته ها در کنار فرزندان و نوه هایشان دارند، خواسته ی اولیه ی کارفرما ویلایی با پنج اتاق خواب بوده است که شامل اتاق فرزندان و نوه ها، مادر و پدر خانواده می باشد. 

طراحی اولیه ویلا بر پایه این باور شکل می گیرد که خانه بخش کوچکی از دنیای بزرگ ماست و از سوی دیگر سکونت بیانگر برقراری پیوندی پر معنا بین انسان و محیط مفروض می باشد. از این رو در جا نمایی اولیه ی بنا حفظ این پیوند و حفظ عناصر طبیعی موجود در زمین پروژه(درختان و توپوگرافی) مورد توجه قرار گرفته است. پیرو این نظر قرار گیری ساختمان جدید در محدوده استقرار بنای قبلی به علت کمترین میزان آسیب رسانی به فضای سبز زمین و درختان شاخص و قدیمی موجود در محدوده ی طراحی بوده است چراکه زمین پروژه دارای اکوسیستمی گیاهی سی ساله بود و حفظ بکری آن برای ما یک باید بود. نکته قابل توجه دیگر در طراحی این پروژه باور به حقیقتی ست که اذعان می دارد زندگی جاری در این خانه بر پایه کارکرد دوگانه مشاعی و خصوصی با تکیه برحفظ استقلال هرفضا است .حفظ این استقلال و تمایز در پلان و حجم از دغدغه های اصلی طراح این پروژه بوده است که ماحصل آن تنوع در ترکیب و چیدمان متمایز احجام بر اساس عملکرد طرح و همچنین تنوع محدود در به کار گیری مصالح است ، تنوعی محدود اما معنا دار در به کار گیری مصالح – مجاورت بتن خشن و کثیف با سطوح گرم چوب و سطوح تمیز سیمان سفید .

 نکته دیگر انکه در استراتژی طراحی بر خلاف غالب پروژه ها که عطف توجه و نمای مطلوب بنا به سمت گذر است این پروژه ساختاری درون گرا داشته وتوجه و تاکید نما در جبهه رو به باغ یافت می شود ، در حقیقت تصویر ناب نما در حیاط خصوصی ساختمان نمود کرده است نه رو به گذر خیابان .شاید الگو پذیری ازتیپولوژی معماری اصیل روستاهای اورامان و پالنگان(کردستان) در استفاده از مفهوم بام همسایه و اشراف در عین ایجاد محصوریت خالی از لطف نباشد نکته حائز اهمیت دیگر ی که می توان به آن اشاره کرد نور پردازی خلاقانه پروژه، استفاده از نورهای مخفی دست ساز در سایبان ها ی تراس ها و نور پردازی بام با استفاده از چراغ های لولایی تا شونده و متحرک با طراحی خاص می باشد که استتار منابع تامین روشنایی در نمای ساختمان را سبب شده است. . توجه به هشتی ورودی و پنجره ی روبه روی در و نگاتیو پنجره در دیوار بتنی روبه روی ورودی از جمله نکاتی است که مورد توجه طراح بوده است تا به سبب آن حس محرمیت در عین اشراف ایجاد گردد. همچنین شاید اشاره به توجه خاص طراح به کاراکتر تک تک اعضای خانواده بخصوص پدر خانواده خالی از لطف نباشد، این توجه خود را در قالب چرخش اتاق به سمت صدای جوی آب خیابان و همچنین ایجاد تمایز بین اتاق پدر و یا بهتر بگوییم مدیر خانواده با اتاقهای سایر اعضا را نشان داده است.