فاطمه (نسرین) کاتب

Fatemeh (Nasrin) Kateb

گزارش خطا
پست الکترونیکی : f.kateb@alzahra.ac.ir
زمینه کاری : معمار، مدرس دانشگاه، نویسنده، عضو هیأت علمی
تاریخ تولد : 1330
شهر تولد : تهران
جنسیت : مرد
ملیت : ایران
تحصیلات : دکتری
رتبه علمی : دانشیار

وی در سال ۱۳۴۸ از دبیرستان نمونه دختران دیپلم گرفته و ۲ سال بعد از همین دبیرستان فوق دیپلم معمارى کسب کرده است. ۶ سال بعد از دانشگاه هنر و از دانشکده هنرهاى تزئینى این دانشگاه لیسانس معمارى داخلى گرفته و ۳ سال بعد فوق لیسانس معمارى داخلى از همین دانشگاه به دست آورده و ۲۲ سال بعد و در سال ۱۳۷۱ فوق لیسانس معمارى اش را از دانشگاه  UCE  انگلستان گرفته و سال بعد  MPH  معمارى و ۳ سال بعد دکتراى معمارى اش را از این دانشگاه به دست آورده و داراى فیلوشیپ افتخارى از همین دانشگاه (در سال ۲۰۰۰) است و فیلوشیپ دانشگاه آکسفورد را نیز ۲ سال پیش اخذ کرده است.

شرح

کاتب اولین زن ایرانى است که پس از انقلاب رئیس دانشکده بوده است. او در سال ۱۳۶۰ عضو هیأت علمى دانشگاه الزهرا مى شود و در سال بعد یعنى در سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۶۹ به عنوان اولین رئیس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا مشغول به کار مى شود. 

فاطمه کاتب بنیانگذار و اولین مدیر گروه رشته صنایع دستى در دانشگاه الزهرا و همزمان مدیر گروه هاى ارتباط تصویرى، معمارى داخلى و طراحى صنعتى نیز بوده است. گذشته از اینها او رئیس دانشکده هاى هنرهاى تجسمى و کاربردى همزمان از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۷۹ بوده است.
وی همچنین بنیانگذار و اولین مسؤول دانشکده هنر و معمارى دانشگاه آزاد اسلامى از سال ۱۳۶۵ تا سال ۱۳۶۹ نیز بوده است و همزمان با دوره تحصیلات دوره دکترایش در انگلستان همکارى هاى مؤثرى در برنامه ریزى رشته مرمت ابنیه و آثار در دانشگاه  UCE  و تدریس در این دانشگاه داشته است و شرکت در ایجاد رشته معمارى در کالج هنر آتن یونان، همکارى و شرکت در ایجاد رشته معمارى در پروژه مشترک انگلیس و مالزى، عضویت در هیأت داوران معماران دانشگاه لندن، مدیر کلى آموزش، معرفى و تولیدات فرهنگى سازمان میراث فرهنگى، ریاست دانشگاه هنر اصفهان از سال ۱۳۸۰ تا ،۱۳۸۳ معاونت مطالعاتى یونسکو از سال ۱۳۸۳ تاکنون و مدیر مسؤول و سردبیر تنها نشریه معمارى داخلى ایران یا همان ایران آذین از دیگر عناوینى است که او در کارنامه طولانى و بلند خود دارد.

مسابقات

جوایز

نشریات