وارطان هوانسیان

Vartan Hovanesian

گزارش خطا
زمینه کاری : معمار
تاریخ تولد : 1274
تاریخ وفات : 1361 / 03 / 06
شهر تولد : تبریز
جنسیت : مرد
ملیت : ایران، ارمنستان
تحصیلات : کارشناسی ارشد

وی از مدرسه مخصوص معماری به سال 1301 خورشیدی فارغ‌التحصیل شد؛ او تا سال 1314 خورشیدی مقیم فرانسه بود و بعد از این سال به ایران بازگشت و به استخدام دولت درآمد.

ادامه در ویکی پدیا
برچسب ها
برچسب ها :
وارطان هوانسیان Vartan Hovanesian

سمت فردی

عضو هیات امنا انجمن : انجمن آرشيتكتهای ایرانی ديپلمه

شرح

وارطان هوانسیان یک از مدافعان سرسخت معماری مدرن در ایران بود. پس از اتمام تحصیلات دوره ی دبیرستان در یک کارخانه‌ی قالی بافی در تبریز به عنوان طراح نقش قالی مشغول به کار شد. در اواخر جنگ جهانی اول به قصد ادامه‌ی تحصیل راهی فرانسه شد. او از «مدرسه ی مخصوص معماری» (École Spéciale d'Architecture) به سال 1301 خورشیدی (1922 میلادی) فارغ التحصیل شد. او بعد از اتمام تحصیلات خود در عملیات مربوط به بازسازی خرابی‌های جنگ در پاریس شرکت جست. 

 او تا سال1314 خورشیدی (1935 میلادی) مقیم فرانسه بود و بعد از این سال به ایران بازگشت و به استخدام دولت درآمد. او در اداره‌ی ساختمان شهربانی مشغول به خدمت شد و در مسابقه‌ی طراحی هنرستان دختران در تهران به سال 1314 خورشیدی، مقام اول را کسب نمود.

وارطان علاوه بر طرح و نظارت بر بناهای گوناگون، در دیگر زمینه‌های حرفه‌ی معماری به ویژه در نوشتن مقالات، بسیار فعال بود.
او در مهم‌ترین مقاله خود با عنوان «معماری ایران در دو راهه‌ی سبک ملی و جدید» در صدد آشتی دادن سنن ایرانی با معماری مدرن بود. و عمده نقد او از التقاط گرایی معماری هم‌عصر خود، برداشت و تقلید کورکورانه‌ی آن از فرم‌های گذشته بود.

مسابقات

جوایز

نشریات

صاحب امتیاز نشریات : مجله معماری نوین

معمار مسئول پروژه های