مبانی نظری و تجارب به کارگیری ماتریس تحلیلی سوات (swot) در برنامه ریزی استراتژیک توسعه منطقه ای

گزارش خطا

روند تغییرات نظری در برنامه­ریزی برای تغییر و توسعه در جامعه، به ویژه در کشورهای بیشتر توسعه ­یافته، موجب شده است که تنوع و سرعت این تغییرات در پاسخ­گویی به نیازهایِ اجتماعی نظریه ­های گوناگونی را به وجود آورد. برنامه ­ریزی استراتژیک که در اصل سابقة دیرینی در حوزة نظامی داشته است در قرن بیستم وارد علوم مدیریت شد و با نام مدیریت و برنامه ­ریزی استراتژیک تغییرات چشمگیری در این علوم ایجاد کرد؛ سپس با آهستگی در اوایل نیمۀ دوم قرن بیستم به حوزة برنامه ­ریزی نیز رسوخ کرد. در ایران نیز حداقل بیست سال است که بحثِ برنامه ­ریزیِ استراتژیکِ شهری و منطقه ­ای به رغم، طرح نشدن مفاهیم پایه و شناخت­ شناسیِ تفکرِ استراتژیک، بدون در نظر گرفتن این پیش ­نیازها، مطرح می­شود و در عمل به خاطر برداشت­های متفاوتی که از نظریه و فرآیندهای آن وجود دارد این نوع برنامه ­ریزی دچار فراز و فرودهای بسیاری شده است.

دسته بندی : مدیریت پروژه و ساخت
نویسنده : محمد حسین شریف زادگان، بهزاد ملک پور اصل
سال چاپ : 1392
زبان : فارسی
نوع کتاب : داخلی
قیمت : 130,000 ریال

مشخصات کتاب

محل چاپ : ایران
وضعیت کتاب : موجود در بازار

شرح

استفاده از برنامه ­ریزی استراتژیک، فرآیندها و ابزارهای آن نظیر ماتریس "سوات" برای برنامه ­­ریزی منطقه ­ای در سطح دانشگاه­ها، مهندسان مشاور و کارسپاران دولتی و بخش عمومی مشکلاتی دارد که نویسندگان این کتاب را بر آن داشت که بر اساس مشکلات اساسی که کاربرد برنامه ­ریزی استراتژیک و استفاده از ماتریس تحلیلی سوات ایجاد کرده است مطالبی را بیشتر به منظور کمک به کاربرد صحیح آن در این کتاب فراهم آورند. از این رو، هدف از تدوین این کتاب عمدتاً کمک به استفادة مناسب از برنامه ­ریزی استراتژیک و ماتریس تحلیلی سوات به عنوان ابزاری برای تولید استراتژی در برنامه ­ریزیِ منطقه ­ای است.

ساختار این کتاب در سه بخش تدوین شده است؛ بخش نخست به طور عمده مباحث نظری و فرآیندی برنامه ­ریزی استراتژیک و کاربرد ماتریس تحلیلی "سوات" را در برمی­گیرد، در بخش دوم به تجاربی که در این زمینه در کشورهای اسکاندیناوی و به ویژه در سوئد وجود دارد، پرداخته شده است و در بخش سوم یکی از برنامه ­های منطقه ­ایِ مصوب، براساس مبانی و مباحث طرح شده در بخش اول و دوم کتاب مورد نقد قرار گرفته و مشکلات، محدودیت­ها و تمایزاتی را که این برنامه با آنچه در این کتاب به عنوان اصولِ اجرایِ برنامه ­ریزیِ استراتژیک و کاربرد ماتریس تحلیلی سوات آمده است، مورد بررسی و نقد قرار داده است. امید است این کتاب بتواند برای پژوهش­گران، برنامه ­ریزان و دانشجویان مورد استفاده قرار گرفته و مفید فایده باشد.

دیگر کتابهای انتشارات