گزارش خطا

چهاردهمین دوره | مسابقه طراحی مفهومی: طراحی فضای انسانی

The 14th Period of Mirmiran Award

سال برگزاری : 1399

از این دوره رویکرد اصلی مسابقه متوجه درک و شناخت مفاهیم ذهنی و ذاتی معماری سرزمینی ایران است که در طول تاریخ تداوم داشته و در هرمقطع تاریخی- اجتماعی رابطه ی احساسی و متقابل انسان ایرانی را با روح و فضای این معماری شکل داده و هم اکنون نیز در خاطره های آرمانی ما نهفته است و می تواند بستر مناسبی برای ارتقاء و غنای جریان نوین معماری ایران باشد.

برچسب ها
برچسب ها :
جایزه معماری میرمیران

شرح


«جریان نوین معماری ایران، که من به آن تعلق دارم تلاش دارد نوعی معماری بیافریند؛ که معماری گذشته این سرزمین کهن را تداوم و تکامل بخشیده؛ بتواند جایگاه خاصی در معماری جهان را به خود اختصاص دهد.»
(زنده یاد مهندس سید هادی میرمیران)
بنیاد معماری میرمیران همواره تلاش داشته است بستری را فراهم آورد که بر اساس درک و شناخت مفاهیم و مشخصه های سرزمینی و فرهنگ غنی معماری تمدن ایران و جریانات پیشرو معماری امروزینِ جهان، به بالندگی و شکوفایی جریان نوین معماری ایران یاری رساند. در این راستا موضوعات و مباحث مطروحه در مسابقه طراحی مفهومی (CONCEPT DESIGN) جایزه معماری میرمیران در دوره های اولیه عمدتا معطوف به درک و شناخت عوامل محیطی و مادی موثر بر معماری سرزمینی ایران، بکارگیری الگوها و مفاهیم برگرفته از این عوامل در روند طراحی مفهومی معماری و فضاهای شهری امروزی بوده است. در دوره های بعدی شناخت جریانات نوین اصیل و پیشرو معماری جهان، درک رابطه مفهومی و امکان تاثیر متقابل این جریانات در روند طراحی معماری کشور مدنظر قرارگرفته است.
از این دوره رویکرد اصلی مسابقه متوجه درک و شناخت مفاهیم ذهنی و ذاتی معماری سرزمینی ایران است که در طول تاریخ تداوم داشته و در هرمقطع تاریخی- اجتماعی رابطه ی احساسی و متقابل انسان ایرانی را با روح و فضای این معماری شکل داده و هم اکنون نیز در خاطره های آرمانی ما نهفته است و می تواند بستر مناسبی برای ارتقاء و غنای جریان نوین معماری ایران باشد.
موضوع این دوره از مسابقه طراحی مفهومی جایزه معماری میرمیران با عنوان « طراحی فضای انسانی» نیز ناظر بر این رویکرد می باشد؛ رویکردی که ماهیتا با جریانات پیشرو معماری جهان نیز هم راستا می باشد.
طراحی انسان محور کوشش میکند معماری را آنگونه سازمان دهد که علاوه بر پاسخگویی به نیازهای عملکردی و تامین رضایت مندی، رفاه و آسایش مادی، فضایی معنادار، سرزنده، خیال انگیز و متعالی بیافریند که زمینه شکوفایی فضایل انسانی، احساسات، عواطف و اشتیاق انسان توام با خرسندی، شادمانی، نشاط و شادابی، خوشحالی و انبساط خاطر فراهم آمده و امکان تعامل و لذت بردن از این فضاها در عرصه های فردی و اجتماعی را به وجود آورد. این فرایند در معماری سرزمینی ایران نیز وجه قالب شکل گیری کالبد و فضا در چهارچوب فرم ها، الگو ها و مفاهیم فضایی بوده است.
هدف از برگزاری این دوره از مسابقه طراحی مفهومی با عنوان "طراحی فضای انسانی" ، خلق فضایی متکی بر این فرایند طراحی و با بهره گیری از مفاهیم معماری سرزمینی ایران می باشد. در این راستا بنیاد معماری میرمیران از کلیه معماران و دانشجویان معماری جهت شرکت در این دوره از مسابقه دعوت به عمل می آورد.
زمان تحویل و داوری طرح ها: مهلت تحویل طرح ها به دبیرخانه بنیاد حداکثر تا ساعت 16:00 روز شنبه 98/11/26 است و به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد. زمان داوری طرح ها روز شنبه و یکشنبه، سوم و چهارم اسفند ماه خواهد بود؛ ولی نتایج داوری و اهداء جوایز در مراسم یادمان و جایزه معماری میرمیران در روز چهارشنبه سوم اردیبهشت سال 1399 مقارن با روز معمار در خانه هنرمندان ایران اعلام می گردد.
مدارک مورد نیاز و نحوه ارائه طرح: مدارک مورد نیاز باید بتواند با استفاده از نقشه ها، پرسپکتیوها، رنگ ها، تصاویر سه بُعدی رایانه ای و یا عکس ها و یا هر روش دیگری به معرفی فضاهـای اصلی ( داخلی و خارجی ) و ... در رابطــه با موضوع مسابقه بپردازد. ضمناً از آن جایی که تهیه پوستر و ارسال آن برای شرکت کنندگان مشکلاتی را در بر داشت، بنا به درخواست تعداد زیادی از شرکت کنندگان مقرر شد چاپ پوستر با استفاده از فایل ارسالی شرکت کنندگان به طور یکنواخت از طریق بنیاد معماری میرمیران انجام شود؛ لذا شرکت کنندگان در مسابقه می بایست فایل خود را با کیفیت فقط150 dpi در ابعاد 166x74 سانتیمتر به صورت عمودی و در قالب فرمت گرافیکی TIFF به صورت لوح فشرده (CD) به همراه اصل فیش واریزی به مبلغ 1،000,000 ریال به حساب بنیاد معماری میرمیران در بانک پارسیان شعبه ملاصدرا به شماره کارت 6221061207846496 ( بابت هزینه چاپ پوستر ) و خلاصه توضیحات طرح حداکثر در یک صفحه A4 به زبان فارسی و یک صفحه انگلیسی و فایل کامپیوتری به دفتر بنیاد ارائه نمایند. ضمناً نوشتن نام و نام خانوادگی، ایمیل، شماره تلفن ثابت و همراه روی CD( لوح فشرده ) و روی پاکت محتوی صفحه توضیحات طرح الزامی است. لازم به یادآوری است که مدارک تحویلی شامل یک عدد CD یا لوح فشرده ( مربوط به طرح و صفحه توضیحات ) و اصل فیش بانکی واریز وجه و دوصفحه پرینت A4 توضیحات فارسی و انگلیسی می باشد.
توجه: طرح هایــی که از آثـــار دیگـــر معمــاران ( ایرانـی یا خارجـی ) اقتبـاس شده باشد مــورد رسیدگــی قــرار نخواهـد گرفت و چنانچـه حتی بعـد از داوری نیـز مشخص گردد که طرح برنـده یا منتخب اقتباس از آثار دیگـران بوده است ضمن اقدام در خصوص استرداد جایــزه و لوح تقدیــر مراتب در نشریات معمـاری و شهرسـازی منعکس شده و حق هیچگونه اعتراضـی نخواهـد بود.
جوایز: نفر اول 100,000,000 ریال * نفر دوم 50,000,000 ریال * نفر سوم 30,000,000 ریال و علاوه بر نفـرات اول تا ســوم به 10 منتخــب دیگــر لـوح تقدیـــر اهــــداء خواهـد شد. ضمنـاً از طرف «انجمن ویرایش و درست نویسی» متن های ارسالی (صفحات A4 فارسی ضمیمه طرح ها) نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و سه متن برگزیده و ده متن شایسته مورد تقدیر قرار خواهد گرفت (توضیحات به پیوست در سایت) و همچنین آثــاری که از لحاظ گرافیکـــی خلاقانــه باشنــد، جوایـــزی از طـرف هیئــت داوران اهـــدا گردیـــده و از آثـــار مذکـــور به عنــوان پوستــر مسابقـه استفاده خواهد شــد.
هیئت داوران: اسامی هیئت داوران این مسابقه بر اساس حروف الفبا بدین شرح می باشد: جناب آقای استاد آیدین آغداشلو- جناب آقای پروفسور ایرج اعتصام ( ریاست هیئت داوران ) ـ جناب آقای مهندس امیرپویا اصغری ـ جناب آقای دکتر داراب دیبا ـ جناب آقای مهندس سامان سیار ـ جناب آقای مهندس فرشاد فرهی ـ جناب آقای مهندس سید علیرضا قهاری ـ جناب آقای پروفسور محمود گلابچی ـجناب آقای مهندس آرمین محسن دانشگر - جناب آقای مهندس حمید میرمیران
پرسش و پاسخ: در صورتی که شرکت کنندگان سوالی در رابطه با برگزاری مسابقه داشته باشند می توانند از طریق تلفن های 22372582 و 22376053 و از طریق پست الکترونیکی بنیاد معماری میرمیران به نشانی Email:info@mirmiran-arch.orgو Website:www.mirmiran-arch.org و به آدرس: سعادت آباد، بالای میدان کاج، خیابان جمشیدی ( یکم )، پلاک 30 ، واحد 8 ، بنیاد معماری میرمیران. ( دبیر بنیاد: حبیب قدیرزاده)

توضیحات پیوست:

زبان و ادبیات فارسی در معماری
بنیان هویت و فرهنگ هر ملتی بر زبان آن نهاده شده است که همۀ رمزورازهای اخلاق و زندگی و تاریخ مردمان را در خود دارد. ادبیات نیز جلوۀ هنری و زیباشناختی این بنیان فرهنگ‌ساز شناخته شده است. در گذر اعصار، دوشادوشی معماری و ادبیات، در تاروپود این دو آرمیده است؛ ولی در سفر دنیای مدرن، این زمزمۀ عاشقانۀ معماران و ادیبان کم‌طنین شده است. بجاست که به زبان مرتبط با آثار معماری توجه شود و همنشینی ادیبان و معماران نیز در نظرها جلوه‌ای دوباره یابد. اینکه نوشته‌ها رسا و گویا باشد و مقصود معمار، به‌درستی و دقت به مخاطبش برسد؛ اینکه شعر یا نثری، الهام‌بخش معماران شود؛ اینکه از شوربخشی سروده‌ای، اثری معمارانه سر برآورد؛ اینکه در بنایی، ادبیات حضور داشته باشد؛ اینکه از دیدار بنایی، شعر در وجود شاعری برآید و هزاران آرمان و آرزوی دیگر، همه و همه، امید پیشنهاددهندگان این جایزه است.
انجمن ویرایش و درست‌نویسی امیدوار است که بتواند در این مهم که از زوایای رهاشدۀ زبان فارسی است، هم‌گام اهالی معماری باشد و دیگر ادیبان و زبان‌دانان را نیز به این هم‌گامی فرابخواند.
شیوۀ داوری
هیئت داوران «انجمن ویرایش و درست‌نویسی»، تعدادی از ادب‌دانان و ویراستاران و مترجمان و افراد مطلع از دانش معماری را در خود جای داده است. این هیئت، همۀ نوشته‌ها و بیانیه‌های آثار را از نظر زبانی و ادبی، در دو مرحله برمی‌رسد و درنهایت، نمره‌ای برای ارزش ادبی آثار درنظر می‌گیرد. براساس این داوری، سه نفر از افراد، برگزیده و ده نفر شایستۀ تقدیر خواهند شد.
جایزۀ ویژه
برای طراحی اثری که از متون فاخر نظم و نثر فارسی برآمده و نتیجۀ شناخت زیروبم‌های متون ادبی باشد.
شاخص‌های داوری
ـ بهره‌گیری از قلم‌های فارسی پیشرفته در نوشته و در اثر
ـ نام‌گذاری اثر با استفاده از واژگان نژاده و بجا
ـ ‌به‌کارنبردن واژگان بیگانه و استفاده از برابرنهادهای فارسی
ـ جمله‌بندی‌های رسا و گویا براساس دستورزبان فارسی
ـ نگارش املای واژگان برمبنای کتابچۀ دستورخط فرهنگستان زبان و ادب فارسی و فرهنگ املایی (پیوند استفاده از هردو اثر در وبگاه موجود است)
ـ خلاقانه‌بودن متن نوشته با بهره‌گیری از آرایه‌های ادبی
مدارک لازم و نحوۀ ارائه
ـ نوشتار هر اثر، باید در قالب نرم‌افزار ورد و با استفاده از قلم‌های فارسی و دست‌کم دربرگیرندۀ سیصد واژه باشد.
ـ این نوشتار همراه با اثر، طبق شیوه‌نامۀ جشنواره، باید به دبیرخانۀ آن فرستاده شود.
ـ اگر مشخص شود که نوشته‌ای پیش‌تر منتشر شده یا سرقت علمی رخ داده است، اثر از دور داوری خارج خواهد شد.