برنامه شناسايی و تحليل محيط های كالبدی

گزارش خطا
نویسنده : شهين دخت برق جلوه
محل انتشار : نشریه هنرهای زیبا 19
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
شماره : 19
زمان انتشار : پاییز 1383

در سال های اخیر، مفهوم «پایداری محیط» به عنوان موضوعی خاص در محافل تخصصی و غیر تخصصی مطرح بوده و بخش وسیعی از ادبیات طراحی را به خود اختصاص داده است. بر این مبنا، ابعاد مختلف مبانی توسعه پایدار، از زوایای متفاوت برنامه ریزی و طراحی محیط، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و راهکارهایی نیز در قالب دیدگاه های مختلف ارایه شده است. در این راستا، علیرغم دقت نظر در جامعیت مدل های فرآیند تصمیم گیری، به نظر می رسد حدود و ثغور رویه عملی آنها به وضوح روشن نیست. مقاله حاضر، مبانی توسعه مدل «فرآیند برنامه ریزی و طراحی محیط» را مورد بحث قرار می دهد.
 در رابطه با ساماندهی مرحله شناخت نویسنده قصد دارد نظریه ای رویه ای که هم آموزش و هم تجربه عملی برنامه ریزی و طراحی محیط را ارتقا بخشد ارایه نماید. بدینوسیله متخصص محیط کالبدی می تواند به جای استفاده از مدل های تحلیلی متداول، مدل تحلیلی خویش را متناسب با محیط و شرایط خاص موردی تدوین و استفاده نماید.
 موضوع مورد تاکید، ادغام دو رویکرد: (1) پژوهشی و (2) طراحی در فرآیند برنامه ریزی و طراحی محیط است که در آن،(1) مبنای تحلیلی فرآیند، با رویکرد مشکل یابی، تصمیم سازی و مدیریت، و (2) اقدام عملی فرآیند، با رویکرد برنامه ریزی و طراحی، متفاوت از یکدیگر معرفی می شوند.

(574.3 کیلوبایت) دانلود مقاله  

مسابقات

جوایز

نشریات