روش اسكان موقت و راهكارهای بومی آن در زلزله لرستان

گزارش خطا
نویسنده : بابک اميدوار ، رضا قاسمی، حسين ظفری
محل انتشار : نشریه صفه 45
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 16
شماره : 45
زمان انتشار : پاییز، زمستان 1386

روش ایجاد سرپناه موقت پس از زلزله لرستان چه بود؟
 علل حذف اسکان موقت پس از زلزله لرستان چیست؟
 برخی از روش های بومی مردم برای غلبه بر محدودیت های سرپناه موقت و اضطراری چگونه بود؟
 ایران کشوری است که به دلیل پهنه گسترده آن و قرار داشتن بر روی کمربند زلزله در معرض انواع سوانح بوده است. در این بین زلزله بیش از دیگر سوانح در تخریب خانه های شهری و روستایی نقش داشته است.
 آنچه مسلم است این است که پس از زلزله های ویرانگر و مخرب، نیاز به تامین سرپناه اضطراری و موقت امری واضح به نظر می آید. لزوم تامین سریع سرپناه، با توجه به شرایط محیطی، جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و عوامل فراوان دیگر در مواردی باعث می شود که روش ها و شیوه های متنوعی در نظر گرفته شود. به طور مثال، در زلزله سال 1382 بم و بروات به دلیل رخ دادن سانحه در فصل زمستان و همچنین زمان بر بودن طول دوره باز سازی استفاده از کانکس های پیش ساخته در دستور کار مسوولان قرار گرفت. اما در زلزله سال 1385 لرستان به دلایل خاصی چون رخ دادن سانحه در فصل بهار و وجود موقعیت مناسب آب و هوایی برای ساخت و ساز، دوره اسکان موقت حذف شد و تصمیم به ادامه اسکان بازماندگان در چادر گرفته شد. با این همه، آنچه در تجارب پیشین عیان شده این است که پس از هر زلزله مخرب چالش هایی درباره وضعیت اسکان اضطراری و موقت ظاهر می شود که در مواردی با روش های خودجوش بومی و به نوعی ابتکاری بر برخی مشکلات دوره فایق می آید و گذران زندگی را آسان تر می کند.
 زلزله سال 1385 لرستان از جمله سوانحی بود که در آن به دلیل انتقال مستقیم بازماندگان از چادر به خانه های دایمی، آسیب دیدگان برای غلبه بر چالش های پیش روی اسکان موقت، که در چادر پیش می آمد از روش های جالبی استفاده کردند.
 در مطالعه حاضر اساسا از روش رایج در تحقیقات اجتماعی تحت عنوان روش کیفی نام برده می شود. این روش با بهره گیری از مشاهده مستقیم و مشارکتی و نیز استفاده از مصاحبه در جامعه مورد نظر صورت گرفت. همچنین به منظور تدوین ابعاد نظری موضوع، در کنار این روش، از شیوه های مطالعه اسنادی یا کتابخانه ای نیز استفاده شد.
 مقاله حاضر بر آن است که به بررسی روش به کار گرفته شده در اسکان و تامین سرپناه موقت پس از زلزله لرستان و با اشاره به مشکلات به وجود آمده در این مرحله به برخی از شیوه های به نوعی بومی و نیز ابتکاری بازماندگان زلزله لرستان به منظور غلبه بر محدودیت های ایجاد شده در دوران اسکان موقت بپردازد.

مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

https://www.sid.ir/fa/journal/index.aspx