تاثيرات ارتباطات در كيفيت زندگی شهری

گزارش خطا
نویسنده : رضا سيروس صبری
محل انتشار : نشریه صفه 30
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 10
شماره : 30
زمان انتشار : بهار، تابستان 1379

ارتباطات نوین، انقلابی را در زمینه روابط با یكدیگر و توسعه بسترهای اطلاعاتی و اثرات جانبی آن ها بر زندگی شهری به وجود آورده اند، تحقیقات مختلف در مورد موضوع فوق، اثرات ورود به "عصر اطلاعات" و "بزرگراه های اطلاعاتی" را به بررسی می گذارند. چنین پدیده ژرفی به انحا مختلف، كیفیت و تعریف زندگی شهری را متاثر می سازد. البته كلی نگری بر تاثیرات ارتباطات مخابراتی بر شهرها در بررسی های اجمالی موجب نتیجه گیری های ساده لوحانه شده و می شود. نتیجه گیری های عجولانه ای چون گسستگی مراكز شهرها متاثر از ارتباطات نوین، نه تنها درست نیست بلكه این گونه روابط موجب تراكم، تمركز و انسجام بیشتر در هسته های شهری می شوند. آن چه باید مد نظر قرار گیرد عدالت در توزیع و دسترسی سهل و یكسان برای اقشار گوناگون جامعه است. فقر اطلاعاتی و اقتصادی به صورت مترادف، قشر آسیب پذیر را محدود و محصور می نمایند. ایجاد فرصت های برابر در دسترسی به زمینه های اطلاعاتی به همان میزان اهمیت دارد كه تامین احتیاجات اساسی در شبكه توزیع كالا و خدمات چون بهداشت، درمان، آموزش و غیره. در غیر این صورت جامعه به سوی قطبی شدن پیش می رود كه بازتاب های آن چون فردگرایی به شكل مزمن و مسری شیوع خواهد یافت.

آیا ارتباطات نوین می توانند جایگزین دسترسی ها به نحو آمد و شد فیزیكی شوند؟ در نوشتار حاضر سوال فوق مطرح گردیده و در پاسخ، تاثیر ارتباطات مخابراتی را در زمینه های ایجاد تقاضاهای جدید برای سفر، وسعت ادراك از محدوده فعالیت های شهری و تقویت سیستم های حمل و نقل تعریف می نماید.

امروزه ما در مراحل ابتدایی یافتن ارتباط متقابل بین شهرها، به عنوان كالبدی كه زمینه فعل و انفعالات اجتماعی را فراهم می آورند و سیستم های اطلاعاتی، به عنوان دسترسی های نوین هستیم. اثرات پیچیده چنین ارتباطی بر تعریف شهر، ورای ابعاد كالبدی آن و محل وقوع زندگی شهری و كیفیت آن و تبادلات رو در رو، از موضوع های بحث در این مقوله است.

با توجه به فرهنگ خاص هر جامعه ای، گستردگی فضایی و ادراكی كه از شهر برای ساكنین ایجاد می شود از مهمترین اثرات ارتباطات نوین است كه شناخت دیگری را از شهر پدید می آورد و با آن عرصه های خصوصی و جمعی، تعریفی تازه می یابند. همان گونه كه كیفیت زندگی شهری در مقیاس های مختلف آن قابل بررسی است، بسط توزیع اطلاعات نیز در لایه های مختلف جامعه موجب مشاركت بیشتر مردم در امور و تصمیم گیری های مربوط به خود آن ها می شود.


مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

https://www.sid.ir/fa/journal/index.aspx